Az HYPT versenyszabályzata

A verseny célja:
Többfordulós rendszerben kiválasztani az öt legtehetségesebb diákot, akik a magyar csapatot alkotják az Ifjú Fizikusok Nemzetközi Versenyén (International Young Physicists’ Tournament, továbbiakban IYPT).
A verseny célközönsége:
Magyarországon (vagy magyar nyelven tanuló) 16. életévét betöltött (érettségi előtt álló) középiskolás diák
Szervező intézmény:
Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Anyagfizikai Tanszék
A verseny főszervezői:
Hömöstrei Mihály (ELTE, Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium)
Ispánovity Péter Dusán (ELTE)
Jenei Péter (ELTE)

 

A válogatás menete:
Az HYPT verseny országos szinten van meghirdetve minden év szeptemberében. Alapját az IYPT verseny aktuális feladatai jelentik. A válogatás 3 fordulóban zajlik:

1. forduló (videó forduló)
Első fordulóban (november végén) egy maximum 10 perces, angol nyelvű előadást kell felvenni, melyben önálló kutatási eredményeiket mutatják be egy általuk választott IYPT problémában. Az előadásokat fel kell tölteni a youtube-ra, „Nem nyilvános – a link birtokában bárki láthatja a videót” opciót választva. Az elkészítéshez egy segédlet megtalálható itt. A beérkezett videókat a verseny főszervezői (és/vagy megbízottjaik) értékelik, bírálatot írnak és a legjobb, maximum 20 előadót hívják be a következő, szóbeli fordulóra. A kiértesítésnek legkésőbb a következő forduló előtti két héttel meg kell történnie.

Kiegészítő szabályok:
– Azonos iskolából nem jelentkezhet két diák ugyanazzal az IYPT problémával, amennyiben a felkészítő tanáruk közös.
– Ha felmerül az előadás (egészének, vagy részének) másolásának gyanúja, akkor minden főszervező egyetértésével az adott dolgozat diszkvalifikálható.

 

2. forduló (első szóbeli forduló)
Ebben a fordulóban (általában december közepén) egy egész napos rendezvényen, a diákok angol nyelven adják elő az (előző fordulóban felvett) előadásukat élőben (2020-ban a koronavírus járvány miatt valószínűleg online) az eredményeiket egy legalább 5 tagú, szakértő zsűri előtt. Az előadások 10 percesek, melyet a zsűri kérdések követnek 5 percben. A zsűri magyar nyelven kérdez, és magyarul is várja a választ. Ezt követően minden zsűri önállóan értékel (lásd szóbeli pontozólap). A szóbelin egy zsűri maximum 15 pontot adhat. A verseny végén a pontokat összeadjuk és a kialakuló összpontszám alapján a legtöbb pontot szerző 8-10 diák jut tovább. Évfolyamonként a legtöbb pontot szerző diákot díjazzuk.

Kiegészítő szabályok:

– Pontegyenlőség esetén a főszervezők döntenek a továbbjutó személyéről.

 

3. forduló (második szóbeli forduló)
A továbbjutó 8-10 diák a felkészülést az egyetemi oktatók segítségével folytatja. A felkészülés otthon, valamint az erre a célra berendezett laborban történik (házirend itt olvasható). Minden diák önállóan egy problémán dolgozik tovább, minden problémához külön felkészítő van rendelve. A második szóbeli fordulóban (március közepe – április eleje) angol nyelven kell előadni az eredményeiket 12 perces előadás során, melyet a zsűri angol nyelvű kérdései követnek maximum 8 percben. A zsűri ebben a fordulóban kizárólag a felkészítő tanárokból áll. Az előadásokat követően a zsűri tanácskozás során dönti el, hogy kik fogják alkotni a nemzetközi versenyre utazó 5 fős csapatot. Az értékelés komplex, így pontozás nem lehetséges. A zsűri figyelembe veszi az előadás szakmai minőségét, a kérdésekre adott válaszokat, az előadásmódot, a felkészülés során mutatott aktivitást, a csapatmunkára való készséget, stressztűrő képességet, a csapat koherenciát, stb.

Kiegészítő szabályok:
– A diákok nem feltétlenül az első szóbeli fordulóban előadott feladatukon dolgoznak tovább. Amennyiben a főszervezők túl nehéznek tartják az adott feladatot, akkor dönthetnek az elhagyásáról.
– Amennyiben bármelyik versenyző megszegi a házirend előírásait, és azzal saját vagy mások testi épségét, vagy a labor felszerelését veszélyezteti kizárható a versenyből.