Gyakran feltett kérdések

Az alábbiakban az HYPT-vel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdéseket és válaszokat soroljuk fel, hogy segítsük a felkészülést!

 

Fizikából nincs diákolimpiai szintű tudásom. Lehetek sikeres ezen a versenyen?

Természetesen! Versenyünk különlegessége, hogy nem csak a lexikális ismeretek játszanak szerepet, és nem a hagyományos feladatmegoldásra koncentrálunk. A megmérettetés elsősorban kísérleti, és nem elméleti. Fontos az angol nyelvtudás, a jó kommunikációs és vitakészség, de fontos szerepet játszik a talpraesettség, a kreativitás és a csoportmunkára való készség is. Tehát, ha szeretsz kísérletezni, szeretsz csapatban dolgozni, kreatív vagy és jól megy az angol, akkor köztünk a helyed!

Egy iskolából ketten is indulunk a versenyen. Indulhatunk azonos problémával?

Amennyiben a felkészítő tanárotok is közös, akkor nem. Ha különböző felkészítő tanár készít fel Titeket, és a kísérleteket egymástól függetlenül végzitek, akkor lehet. Fontos, hogy a dolgozatotokban nem lehetnek azonos mérések, elmélet, vagy eredmények. Ha bármilyen hasonlóságot vélünk felfedezni, akkor mindkét dolgozatot diszkvalifikáljuk. A gyanút is elkerülendő érdemes különböző feladatot választani! Ha egy iskolából két jelentkezés érkezik azonos problémára, akkor ezt e-mailben jelezzük (hátha a jelentkezők nem is tudnak egymásról).

Jelentkezéskor a „Találd fel magad!” problémát választottam, de a kísérletek során nehézségekbe ütköztem. Válthatok feladatot?

Természetesen, de kérjük, e-mail-ben értesítsd a szervezőket a változásról. Az írásbeli fordulóig lehet változatni. Ha valaki az írásbelin továbbjut, akkor azt a problémát kell előadnia az első szóbeli fordulón, melyet a dolgozatában kifejtett.

A versenyre regisztráltam, de a dolgozatot családi okok miatt nem volt lehetőségem elkészíteni. Mi a teendő?

Semmi gond természetesen megértjük! Kérjük, küldj egy e-mailt a szervezőknek, hogy ne keressük a dolgozatodat, és persze várjuk a jelentkezésed a következő évben!

Milyen szakirodalmat használhatok a felkészülés során?

Bármilyen szakirodalom használható, akár megbízható internetes oldal is. A szakirodalom kiválasztásában nagy segítséget jelent a nemzetközi szervezőbizottság által közzétett „Reference kit”, ami minden problémára tartalmazza a legfontosabb irodalmat.

Mire érdemes odafigyelni az írásbeli dolgozat megírása során? Mit pontoz a zsűri?

A dolgozat mindenképpen olyanok számára is érthető legyen, akik akkor olvasnak először az adott problémáról. Ennek megfelelően logikusan kell felépíteni, egyszerűtől a bonyolultig haladjunk. Ajánljuk, hogy beküldés előtt egy fizikához értő személy (aki nem vett részt a kísérletekben) is olvassa át! Hónapok kutatása alatt gyakran számunkra már egyértelmű, de egy friss becsatlakozó számára nehezen érthető gondolatok is maradnak a tanulmányban.

Ügyeljünk a szaknyelv helyes használatára, amennyiben lehetséges, érdemes a kísérletek hibájával is foglalkozni, hibaszámítást végezi. A dolgozatban fontos, hogy a kísérletünk eredményét (bármilyen alapszintű) elmélettel is meg tudjuk támogatni. A zsűri pontozólapja a honlapról letölthető. Ebben látható, hogy ha nincsen elmélet, akkor a 20-ból maximum 12 pont adható!

Az írásbeli dolgozat formai ajánlására két sablont is közzétettünk honlapunkon.

Mire kell a szóbeli fordulóra való felkészülés során odafigyelni?

Az írásbeli dolgozatra részletes bírálatot készítünk. A bírálat felhívja a figyelmet a problémákra és sokszor fejlesztési javaslatokat is tartalmaz. Ezeket a megjegyzéseket érdemes beépíteni az előadásba. A szóbelin 10 percben, angol nyelven kell bemutatni az eredményeket. Ezt követően a zsűri kérdéseire 5 perc áll rendelkezésre. A zsűri magyar nyelven fog kérdezni és válaszolni is magyarul kell. A zsűri pontozólapját a honlapunkon közzétettük, ami iránypontot adhat a felkészüléshez. Néhány hasznos tanács:

1) Fontos, hogy az előadás elején be legyen mutatva a feladat pontos angol nyelvű szövege, hiszen a zsűri tagjai között lesznek olyanok, akik nem ismerik a problémákat. Természetesen, ha egy téma már volt, akkor lehet rövidítetni a feladat bemutatásán.

2) Az előadás közben kisebb demonstrációk/kísérletek bemutatására van lehetőség, de eszközt ezekhez sajnos nem tudunk biztosítani.

3) Az előadás közben lehet jegyzeteket használni, de a versenyben jó pontot jelent, ha valaki önállóan beszél. Jól veszi ki magát az is, ha a rendelkezésre álló idő maximálisan ki van töltve. Azonban felhívjuk arra a figyelmet, hogy 10 percet sajnos nincs mód túllépni, ezért ügyelni kell a jó időkihasználásra (a versenyen egy nagy óra mutatja majd a hátralévő időt).

4) Az előadásba az írásbeli dolgozathoz képest új eredmények, illetve a korábbi eredmények javításai is belekerülhetnek (pont ilyen céllal küldjük ki a részletes bírálatokat).

5) Érdemes a készülést úgy időzíteni, hogy a prezentációhoz ne kelljen már a verseny előtti napon hozzányúlni, hogy a mondanivalóknak legyen ideje ülepedni. A kész prezentációt érdemes nekünk elküldeni (biztos, ami biztos). Amit a verseny előtti napon délig megkapunk, azt a benti gépre másoljuk.

6) Érdemes az előadást egy összefoglalással lezárni, melyben fel lehet hívni a figyelmet a legfontosabb eredményekre, és a zsűriben egy jó benyomást hagyni a rengeteg szép eredmény láttán.

7) A prezentáció előlapján szerepeljen az előadó neve, iskolája, valamint az előadás címe.

8) A kivetítő elvileg 16:9-es és 4:3-as diaméretet is jól kezel, így mindegy melyikben van elkészítve a prezentáció. Általánosan megfogalmazható, hogy biztosabb 4:3-ban elkészíteni. A projektorhoz csak VGA és NAGY HDMI csatlakozó van. Ha valakinek a laptopja nem rendelkezik ilyen kimenetekkel, akkor átalakítót magának kell biztosítania.

9) Az irodalmi hivatkozásokat jobb az adott diára felírni, mint az előadás végén felsorolni.

A szóbeli versenyre szüleim is el szeretnének kísérni. Esetleg osztálytársaim és felkészítő tanáraim is jöhetnek?

Mindenkit szeretettel várunk! A verseny teljesen nyitott. Az előre regisztrált vendégeknek étkezést is igyekszünk biztosítani, valamint korlátozott számban (3 főig) a tömegközlekedéssel történő utazás költségeit is megtérítjük. Az autóval való utazás kifizetése nagyon nehézkes, de igény szerint azt is megpróbáljuk megoldani.

Vidéken lakom. Sajnos a Pestre utazás költséges, és sok időt vesz el. Ez hátrányt jelenthet számomra a versenyen? 

Valóban nem kényelmes, de kifejezett hátránnyal nem jár. Az utazási időt hasznosan ki lehet tölteni az irodalom tanulmányozásával, a mérések kiértékelésével, vagy a prezentáció csiszolásával. Az utazási költségeket minden esetben kifizetjük, a vidéki versenyzőknek BKK bérletet is szoktunk biztosítani. A nagy távolságot a felkészítés során is figyelembe vesszük. Nem várjuk el, hogy a vidéki versenyző hetente feljárjon, online is tudjuk a kapcsolatot tartani.

Hol lesz a felkészítés a szóbeli válogató verseny után? Hetente mennyi időt fog igénybe venni?

A felkészülés számára az ELTE TTK (Pázmány Péter sétány 1/A) épületében felszereltünk egy labort. Ebben a laborban kényelmesen és szabadon folyhatnak a kísérletek tanári felügyelet mellett. Nagyon változó, hogy hetente mennyi időt vesz igénybe. Általánosan megfogalmazható, hogy a felkészülés időigényes (de szórakoztató). Általában hetente egy délutánt töltenek nálunk a versenyzők, de akad olyan hét is (határidők közeledtével), amikor minden nap konzultációk és mérések vannak.