A verseny online bemutatása
A online segítség a felkészítéshez
A szervezők online felkészítést tartanak a kiválasztott csapatok tanárainak
Tanári segédanyag a felkészítéshez (pdf)
Irodalomjegyzék (2022)
Az alábbiakban találhattok néhány érdekes és (remélhetőleg) hasznos demonstrációt, leírást, cikket a feladatokhoz kapcsolódóan. Ezek nem útmutatók a feladatok megoldásához, hanem öltetforrások, a saját hozzájárulás alapján díjjazzuk a problémákat. Ugyanakkor érdemes a használt forrásokat, akár innen, akár máshonnan valók, meghivatkozni. A jó irodalomismeret és hivatkozások egy jó kutatás elengedhetetlen összetevői.
1. Dominók
Állíts sík felszínre dominókat egymás után, kis szünetekkel egy sorba, majd döntsd el az első dominót és vizsgáld meg a keletkező dominó-hullám terjedési sebességét a releváns paraméterek függvényében. Hogyan érnéd el a legnagyobb sebességet?
Efthimiou, C. & Johnson, M.. (2007). Domino Waves. SIAM Review. 49. 10.1137/S0036144504414505.
How Fast are Domino Waves?, D Ding et. al. https://arxiv.org/pdf/2204.07997.pdf
Does the Space Between Dominoes Affect the Speed? : Chemistry & Physics
2. Lufi
Vizsgáld meg, hogyan változnak a felfújása során egy lufi színáteresztő tulajdonságai a releváns paraméterek függvényében.
GP FF Light Transmission and Reflectance – TAP Plastics
Measuring the skin thickness of a balloon filling with air, Jun Wang et al, The Physics Teacher 57, 650 (2019); https://doi.org/10.1119/1.5135804
3. Mágneses fék
Vizsgáld meg, hogyan függ egy nem ferromágneses fém csőben leeső, erős mágnes sebessége és a rá ható fékezőerő a releváns paraméterektől. Hogyan érnéd el a legkisebb sebességet?
Thottoli, A.K., Fayis, M., Mohamed, T.C. et al. Study of magnet fall through conducting pipes using a data logger. SN Appl. Sci. 1, 1050 (2019). https://doi.org/10.1007/s42452-019-1086-z
Science project: Lenz’s Law: Magnet Through a Copper Tube https://www.education.com/science-fair/article/copper-magnetic-affect-falling-magnet/
4. Buborékkristály
Helyezz sok vízen úszó, egyforma, gömbszerű objektumot (reggelizőpehely, szivacs golyó, akár buborék) víz felszínére. A testek kristályrács-szerű mintázatba rendeződnek. Magyarázd meg a jelenséget és viszgáld a golyók között kialakuló vonzó kölcsönhatást.
Bragg, Lawrance; Nye, J. F. (1947). “A Dynamical Model of a Crystal Structure” (PDF). Proc. R. Soc. Lond. A. 190 (1023): 474–481. doi:10.1098/rspa.1947.0089
Experiments with the Bubble Model of Metal Structure 1952 – Sir Lawrence Bragg, YouTube · Ri Archives, Oct 24, 2016 https://youtu.be/UEB39-jlmdw
GYIK
Mennyi a verseny nevezési díja?
A verseny INGYENES, és a Budapesti utazáshoz is tudunk segítséget nyújtani.
Miért van négy feladat, ha csak hármat kell kidolgozni és előadni?
Egyrészt talán könnyebb így testhezálló feladatot választani, másrészt könnyebben elkerülhető, hogy a verseny során valakinek kétszer kelljen ugyanazt előadni vagy meghallgatni. Attól függetlenül, hogy három feladatot kell kidolgozni, mindenképp érdemes a negyedik feladatból is készülni, mert lehet, hogy egy diszkusszió keretében szembetalálkoztok azzal is.
Ha a járványhelyzetre való tekintettel újabb korlátozásokat vezetnek be, a verseny elmarad?
Nem, a versenyt mindenképpen megtartjuk maximum későbbi időpontban.
Mi alapján választják ki az induló 8 csapatot?
A rövid leírás alapján igyekszünk kiválasztani azokat a résztvevőket, akiknek a leginkább passzol a verseny, hogy minél nagyobb sikerélmény érje a diákokat. A kiválasztásban előnyben részestjük a vidéki iskolákat, kiemelten azokat, melyek hátrányos helyzetű régiókban találhatóak.
Mikor kezdjem el a felkészülést a csapatommal?
Előzetesen nem érdemes felkészülni. Csak akkor kell a felkészülést elkezdeni, ha a csapat kiválasztásra került. Erről a jelentkezési határidő leteltét követő egy héten belül értesítést küldünk.
Találtam egy nagyon jó ötletet/régebbi kísérletet/videót a problémámhoz, használhatom?
Igen, csak nem szabad sajátként feltüntetni, meg kell hivatkozni
Tippek
- Fontos egy jó tartalmú diasor, de legalább az is, hogyan adod elő – hangsúlyozás, a közönségnek mesélés, a tér és idő beosztása
- Nagyon fontos: Az előadásod során mindig hangsúlyozd ki, hogy mi a fő mondanivalód, mit tartasz nagyon fontosnak
- Minden kérdésről mondd el a véleményedet – még ha te is tetted fel